کد خبر: 16814 |
تاریخ انتشار : 13 آبان 1403 - 21:13 | ارسال توسط :
3 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سروش سینما، «گوستاو کایبوت»، امپرسیونیست فرانسوی، از سال ۱۹۹۴ میلادی که کاخ بزرگ پاریس صدمین سالگرد درگذشت او را از طریق یک نمایشگاه به‌یادماندنی نکو داشت،‌ به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. از آن زمان، این نقاش فرانسوی موضوع چندین نمایشگاه از لندن گرفته تا واشنگتن دی سی و سوئیس بوده است. […]

به گزارش سروش سینما، «گوستاو کایبوت»، امپرسیونیست فرانسوی، از سال ۱۹۹۴ میلادی که کاخ بزرگ پاریس صدمین سالگرد درگذشت او را از طریق یک نمایشگاه به‌یادماندنی نکو داشت،‌ به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. از آن زمان، این نقاش فرانسوی موضوع چندین نمایشگاه از لندن گرفته تا واشنگتن دی سی و سوئیس بوده است.

«آرت‌نت» نوشته است که اکنون «موزه اورسی» در پاریس، موزه گتی در لس آنجلس و موسسه هنر شیکاگو با همکاری همدیگر نمایشگاه بزرگی به نام «مردان نقاشی»‌ را برگزار کردند که تا ژانویه در پاریس، در بهار سال آینده میلادی در لس آنجلس و تابستان سال آینده نیز در شیکاگو برپا می‌شود.

به‌رغم تحسینی که این هنرمند در طول سه دهه گذشته دریافت کرده است، او هنوز کمی مرموز باقی مانده است و این نمایشگاه که همزمان با یکصد و سی‌امین سالگرد درگذشت این هنرمند برگزار می‌شود،‌ به بررسی آثار او می‌پردازد.

«کایبوت»‌ در حوالی ۱۸۷۰ میلادی از یک خانواده اشرافی بود که مدرسه حقوق را رها کرد تا نزد «لئون بونا»، هنرمند و استاد برجسته‌ای که نسلی از هنرمندان را در راستای سنت‌های آکادمیک فرانسه آموزش داد، دوره ببیند.

رابطه کایبوت با دو برادرش (مارسیال، که از موسیقی و قایقرانی لذت می برد، و رنه، که در ۲۵ سالگی درگذشت) الهام بخش او شد تا همیشه به دنبال احساس برادری در اطراف خود، یعنی در بین همتایان امپرسیونیست خود، و در جوامع اطرافش باشد.

«گوستاو کایبوت» (۱۸۴۸_۱۸۹۴) برای سال‌ها به‌ عنوان یک امپرسیونیست فرعی و هنرمند جوان‌تری که الگوهای خود همچون «کلود مونه» و «ادگار دگا» را تحسین می‌کرد و سعی در پیروی یا تقلید از آن‌ها داشت، کنار گذاشته شد. در حقیقت این نکته درست است که «کایبوت»‌ اغلب موضوعات مشابه سوژه‌های آثار این نقاشان را به تصویر می‌کشید.

«ارژانتوی»(Argenteuil)، روستایی در نزدیکی رود سن، یک مقصد تفریحی محبوب برای پاریسی‌هایی بود که می‌توانستند به راحتی با قطار به آنجا برسند. این روستا توسط «پیر آگوست رنوار»، «کامیی پیسارو» و «مونه» که در آنجا خانه‌ای داشتند، نقاشی ۱۸۹۲

در نقاشی «رود سن در ارژانتوی» اثر «کایبوت»‌ ضربات قلم‌موهای امپرسیونیستی مشهود است که در نگاه اول، یک اثر تقلیدشده به نظر می‌رسد. اما «کایبوت»‌ این نقاشی را در سال ۱۸۹۲، تقریباً بیست سال پس از آثار «مونه» و «رنوار» در «ارژانتوی» خلق کرد. این اثر یک تصویر نوستالژیک است. در حقیقت «کایبوت»‌ کپی نکرده است بلکه با اشتیاق به گذشته نگاه کرده است.

گوستاو کایبوت قصد نداشت هنرمند شود. او از یک خانواده ثروتمند آمده بود و از آن پول بعدها برای ایجاد مجموعه بزرگی از آثار امپرسیونیستی استفاده کرد. مانند بسیاری از مردان جوان در فرانسه، زندگی او با جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۰ شکل دیگری گرفت. کایبوت پس از خدمت در ارتش بود که تصمیم گرفت نقاش شود.

«کایبوت»‌ نیز مانند بسیاری از هنرمندان تلاش کرد تا آثارش در نمایشگاه «سالن رسمی» پذیرفته شود. وقتی در این کار شکست خورد، او 6 نقاشی از جمله «مرد جوانی پشت پنجره»‌ را در دومین نمایشگاه امپرسیونیست در سال ۱۸۷۶ به نمایش گذاشت. این نقاشی که برادر «کایبوت» را در خانه خانوادگی‌شان در پاریس به تصویر می‌کشد، بسیاری از مفاهیم کلیدی آثار «کایبوت» را در برگرفته است. تمرکز این نقاشی بر تصویر کشیدن یک زندگی راحت طبقه متوسط ​​در شهر است. در این نقاشی همچنین از یک ایده سنتی به نام «rückenfigur»(نمای پشتی) که توسط «کاسپار دیوید فردریش» به محبوبیت رسید، استفاده شده است.

گوستاو کایبوت عاشق قایق‌سواری بود و مجموعه‌ای کامل از پاروزنان و قایقرانان را نقاشی کرد. خانواده او دارای ملکی در سواحل رودخانه یرس بودند و بوم نقاشی‌های او شناگران، ماهی‌گیران و مناظر ناب آنجا را به تصویر می‌کشیدند. قایق‌سواری به طور کلی موضوع محبوب امپرسیونیست‌ها بود که محبوبیت ورزش‌های آبی در میان طبقات متوسط ​​اواخر قرن نوزدهم را نشان می‌داد: ادوارد مانه و برت موریسو از جمله کسانی بودند که به این موضوع پرداختند.

در دهه ۱۸۸۰ سبک کار «کایبوت» نیز تغییر کرد: پالت رنگ او روشن شد. زمین‌های زرد روشن و باز در ژنویلیه یکی از مجموعه منظره‌هایی بود که او در نزدیکی خانه روستایی خود نقاشی می‌کرد.

گوستاو کایبوت بیشتر در ژنویلیه وقت می‌گذراند و از باغ و گلخانه‌های خود مراقبت می‌کرد. او همچنان با «مونه» که در باغش در ژیورنی بود و تابلوهایی با گل‌های باغ خلق می‌کرد، ارتباط نزدیک داشت. «کایبوت»‌ همیشه طبیعت بی‌جان، از جمله گلدان‌های گل نقاشی را نقاشی می‌کرد،‌ اما این موضوع در ادامه مسیر هنری‌اش پررنگ‌تر شد. در اوایل دهه ۱۸۹۰، او مجموعه‌ای از نقاشی‌های مبتنی بر گل را خلق کرد که واقع‌گرایی را تقریباً به طور کامل کنار گذاشت. «Nasturces» یکی از اصلی‌ترین آثار او از این مجموعه است که با تحت تاثیر شدید آثار ژاپنی خلق شده است.

«کایبوت»‌ دو سال بعد از خلق این نقاشی در سن ۴۵ سالگی درگذشت.


منبع خبر: سروش سینما / نمایشگاه بزرگ یک نقاش مرموز

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

منبع خبر «» است و تیترنا – TitrNA در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 16814 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه تیترنا – TitrNA مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    ټیګونه:
له ملگرو سره یي شریک کړئ.
لینک کوتاه خبر:
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید