خبرگزاری مهر – گروه استانها- سکینه اسمی: آذربایجان غربی با یک هزار و ۳۰ کیلومتر راه شریانی دارد، بیش از ۱۸ هزار کیلومتر راه همسنگ و سهم ۴.۶ درصدی از کل ترددهای جادهای در کشور فاقد آزاد راه بوده و فقط ۴۲۴ کیلومتر بزرگراه دارد.
این استان با وجود هممرزی با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از نامطلوبترین شریان جادهای که در آن از آزادراه و بزرگراه هیچ خبری نیست برخوردار است و تصادفات جادهای فروانی با مرگومیرهای بسیار زیاد در این جغرافیا پیوسته در حال وقوع است.
این در حالی است که آذربایجان غربی شاهراه ارتباطی ایران به ارو پا راه اصلی ۵۱۰ کیلومتر یعنی ۲ درصد راههای اصلی و راه فرعی آن یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر یعنی ۴.۵ درصد راههای کشور را داراست.
این استان در زمینه راههای روستایی و مرزی با دارا بودن چهار درصد راههای کشور یعنی ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر در رتبه ۲۰ کشور است.
آزادراهی که بعد نزدیک دو دهه هنوز اتمام نیافته است
آزادراه ارومیه – تبریز از جمله طرحهای زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب میشود؛ این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچهارومیه خواهد شد.
هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه – تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است اما تعلل در خلع ید پیمانکار و سرمایه گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالشهای اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.
آزاده راه ارومیه – تبریز در ۵ قطعه اجرا میشود که قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه است، قطعه دوم به طول ۱۵.۵ کیلومتر در خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه قرار دارد و قطعه سوم نیز به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) واقع شده است.
آذربایجان غربی فقط ۴۲۴ کیلومتر بزرگراه دارد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به طول راههای استان اظهار کرد: بیش از ۱۸ هزار کیلومتر راه همسنگ در این استان وجود دارد و سهم آذربایجان غربی از تردد کل راههای کشور ۴.۶ درصد است.
آذربایجان غربی فاقد آزاد راه بوده و فقط ۴۲۴ کیلومتر بزرگراه دارد ارسلان شکری با بیان اینکه همچنین این استان یک هزار و ۳۰ کیلومتر راه شریانی دارد، ادامه داد: آذربایجان غربی فاقد آزاد راه بوده و فقط ۴۲۴ کیلومتر بزرگراه دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی ادامه داد: راه اصلی استان ۵۱۰ کیلومتر یعنی ۲ درصد راههای اصلی و راه فرعی آن یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر یعنی ۴.۵ درصد راههای کشور است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی گفت: این استان در زمینه راههای روستایی و مرزی با دارا بودن چهار درصد راههای کشور یعنی ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر در رتبه ۲۰ کشور است.
۲۰۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی جادهای آذربایجان غربی سرمایه گذاری شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی در خصوص وضعیت راههای استان گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی جادهها و محورهای ارتباطی استان اعم از ورودی شهرها و راههای روستایی، سرمایه گذاری شده است.
شکری با اشاره به اینکه راهداری در مسیر ایمن سازی جادههای استان تلاش شبانه روزی دارد، اظهار کرد: اجرای بیش از یکهزار کیلومتر خطکشی در محورهای مواصلاتی استان طی سال جاری، حاصل تلاش بیوقفه برای ارتقای ایمنی جادهها است.
وی ادامه داد: از مجموع خط کشی انجام شده ،۷۰۰ کیلومتر مربوط به ورودی شهرها و ۱۵۰ کیلومتر نیز به محورهای روستایی اختصاص دارد.
۴۰۰۰ کیلومتر خط کشی در محورهای آذربایجان غربی انجام میشود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی، خوی، بوکان، پلدشت و ارومیه را از جمله محورهای کلیدی استان نام برد و افزود: در این محورها امسال اجرای ۴۰۰ کیلومتر خط کشی محقق شده است.
طبق برنامهریزیها تا پایان سال جاری، چهار هزار کیلومتر خط کشی در محورهای مختلف استان انجام میشود وی با بیان اینکه خطکشی راهها نقش بیبدیل و مؤثری در افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و هدایت صحیح رانندگان دارد، اضافه کرد: راهداری استان با همت جهادی و برنامهریزی دقیق، مصمم به تحقق هدفهای ترسیم شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی ادامه داد: طبق برنامهریزیها تا پایان سال جاری، چهار هزار کیلومتر خط کشی در محورهای مختلف استان انجام میشود تا مسیرهای ارتباطی منطقه به امنترین و استانداردترین شکل ممکن آماده خدمترسانی به هموطنان شود.
آذربایجان غربی شاهراه ارتباطی ایران به ارو پا راه اصلی ۵۱۰ کیلومتر یعنی ۲ درصد راههای اصلی و راه فرعی آن یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر یعنی ۴.۵ درصد راههای کشور را داراست.
منبع خبر: خبرگزاری مهر / آذربایجان غربی آزاد راه ندارد؛سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیاردریالی در جاده ها
گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.