رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به اهمیت شرکتهای مدیریت صادرات در توسعه تجارت، اعطای مشوقهای صادراتی را ابزاری برای توسعه صادرات خواند.
به گزارش تیترنا: محمدعلی دهقان دهنوی در گفتوگو با خبرنگار سازمان توسعه تجارت ایران، اعطای مشوقهای صادراتی را یکی از برنامههای مهم سازمان توسعه تجارت ایران برای تقویت صادرات غیرنفتی اعلام کرد و افزود: در سالهای گذشته، بودجه قابل توجهی در حوزه مشوقهای صادراتی اختصاص داده میشد و دامنه آن گسترده بود، اما از ابتدای دهه ۹۰ به این طرف به دلیل کسری بودجه، حمایتها در این بخش تقلیل پیدا کرد؛ با این حال، تلاش کردیم همین بودجه محدود را به شکل هدفمند برای توسعه صادرات تخصیص دهیم.
به گفته معاون وزیر صمت؛ فعالیتهای ترویجی باهزینه کم مانند حضور در نمایشگاههای بینالمللی و اعزام هیئتهای تجاری میتواند نتایج قابل توجهی داشته باشند، سازمان توسعه تجارت ایران نیز در تلاش است که بخشی از این هزینهها را تامین کند.
دهقاندهنوی با تصریح بر نقش زیرساختهای صادراتی در تقویت و توسعه تجارت، تصریح کرد: سایتهای نمایشگاهی و پایانههای صادراتی به مثابه زیرساختهای با هزینه کم میتوانند خدمات گستردهای برای توسعه صادرات ارائه بدهند؛ احداث هر پایانه صادراتی، فضایی جدیدی برای بهبود روند صادرات با کیفیت ایجاد میکند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به شکلگیری واسطههای صادراتی، گفت: شرکتهای مدیریت صادرات میتوانند طیف وسیعی از کسبوکارهای کوچک و متوسط را حمایت کرده و زمینه را برای صادرات کالاهای آنان فراهم کنند. به این ترتیب، صادرکنندگان جدید وارد عرصه اقتصاد میشوند.
معاون وزیر صمت در ادامه به حمایت مالی و مشوقهای تامین مالی، پرداخت و افزود: سازمان توسعه تجارت ایران تلاش میکند با اعطای بخشی از هزینههای تامین مالی، امکان تامین مالی بخشی از فعالیتهای صادراتی را پوشش دهد تا امکان سرمایهگذاری و توسعه صادرات افزایش یابد.
دهقاندهنوی در پایان یادآور شد: هر ساله آییننامه مشوقهای صادراتی در سازمان تهیه و پس از بررسی و تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ میشود؛ در سال جاری نیز این فرآیند انجام شده است ما در طول سال تلاش میکنیم متناسب با بودجههای موجود، مشوقها را در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.