کد خبر: 25849 |
تاریخ انتشار : 07 دی 1403 - 17:06 | ارسال توسط :
3 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

سروش سینما: در دهه‌های اخیر، رسانه‌ها و صنعت سرگرمی در ایران نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ عمومی ایفا کرده‌اند. یکی از ژانرهای این صنعت که همواره مورد توجه عموم قرار گرفته، کمدی است. کمدی نه تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای خنده و تفریح شناخته می‌شود، بلکه وسیله‌ای برای نقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز می‌باشد. کمدین‌ها […]

سروش سینما: در دهه‌های اخیر، رسانه‌ها و صنعت سرگرمی در ایران نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ عمومی ایفا کرده‌اند. یکی از ژانرهای این صنعت که همواره مورد توجه عموم قرار گرفته، کمدی است. کمدی نه تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای خنده و تفریح شناخته می‌شود، بلکه وسیله‌ای برای نقد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز می‌باشد. کمدین‌ها به‌واسطه ارائه محتواهای سرگرم‌کننده و شادی‌آور، نقش مهمی در فرهنگ عمومی ایفا می‌کنند. در این میان، زنان کمدین با چالش‌ها و فرصت‌های خاص خود مواجه هستند؛ نگاهی که مخاطبان و جامعه به آنها دارند، تابعی از موضوعات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی است. با این حال، در فرهنگ و جامعه ایرانی که بر پایه اخلاقیات و آموزه‌های خاصی بنا شده، بازنمایی زنان در برنامه‌های کمدی همواره با چالش‌های متفاوتی همراه بوده است. نقش‌آفرینی زنان در عرصه کمدی نه‌تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان با تأخیر و مقاومت‌هایی مواجه بوده است. تاریخچه کمدی در ایران نشان می‌دهد که در ابتدا این حوزه به‌طور کلی تحت سلطه مردان بود و حضور زنان در این عرصه به ندرت مشاهده می‌شده. اما با گذشت زمان و تغییرات اجتماعی همچون افزایش سطح تحصیلات و کسب استقلال مالی و شغلی توسط زنان، زمینه برای ورود زنان به عرصه‌های مختلف هنری از جمله کمدی فراهم‌تر شد.

برنامه “جوکر” یکی از برنامه‌های کمدی پرفروش و محبوب در ایران است که محتوای آن بر اصول مبتنی بر شوخی و نقد اجتماعی استوار است. با توجه به جایگاه این برنامه، توجه به تقابل‌ها و تفاوت‌های فرهنگی در نحوه بازنمایی زنان در آن، موضوع مهمی برای بررسی است.

یکی از نکاتی که در “جوکر” به چشم می‌آید، نحوه نمایش شخصیت‌های زن و نقش آنها در پیشبرد داستان‌ها و ماجرای‌های کمدی است. در بسیاری از مواقع، زنان به‌عنوان نمادهایی از فرهنگ سنتی معرفی می‌شوند که به نظر می‌رسد برای جذابیت مکمل داستان‌ها انتخاب شده‌اند. اما این نقش‌ها تا چه اندازه با واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی ایران امروز هماهنگی دارند؟

با تحلیل دقیق‌تر، به نظر می‌رسد برنامه “جوکر” در برخی قسمت‌ها به بازتولید الگوهای فرهنگی کهنه پرداخته است و در قسمت‌های دیگر تلاش کرده با ارائۀ نقش‌های جدید و پویا، دیدگاه واقع‌گرایانه‌تری از وضعیت زنان ارائه دهد. برای مثال، در پاره‌ای از شوخی‌ها، زنان به‌عنوان شخصیت‌های قدرتمند و مستقل به تصویر کشیده می‌شوند؛ در حالی که در برخی دیگر از قسمت‌ها، کلیشه‌های قدیمی و محدودکننده مجدداً تقویت می‌شوند.

یکی از چالش‌های فرهنگی این است که چگونه می‌توان نگاه‌های سنتی و نوین نسبت به زنان را در رسانه‌ها ادغام کرد تا هم هویت فرهنگی اصیل  و هنجارهای اجتماعی تابع حاکمیت حفظ شود و هم با تغییرات و پیشرفت‌های اجتماعی هماهنگ باشد؟ این سوالی است که سازندگان برنامه‌های کمدی نظیر “جوکر” باید به آن پاسخ دهند.

بررسی دقیق واکنش‌های جامعه و بازخوردهای متفاوت به چنین برنامه‌هایی نشان‌دهنده تفاوت دیدگاه‌های موجود در میان عموم مردم نسبت به نقشی است که زنان باید در محتوای رسانه‌ای ایفا کنند. از طرفی، برنامه‌های کمدی می‌توانند با بهره‌گیری از قدرت طنز و شوخی، به ابزاری برای انتقاد سازنده از جامعه و فرهنگ تبدیل شوند. آنها می‌توانند شکاف‌های اجتماعی را به تصویر بکشند و فرصتی برای گفتگو و تعامل میان نسل‌های مختلف فراهم کنند. برای همین، ضروری است که برنامه‌هایی چون “جوکر”، با درنظرگرفتن عناصر متنوع و فراگیرتر فرهنگی و اجتماعی، به شیوه‌ای هوشمندانه و مؤثر به نقد و نمایش شرایط بپردازند.

نگاهی اجمالی به چنین برنامه‌هایی بازگوی این است که  زنان در برنامه‌های کمدی ایرانی و به‌ویژه در برنامه‌هایی چون “جوکر”، نقشی دوگانه دارند. آنها هم نماینده‌ای از فرهنگ و سنتی هستند که به تعاریف و ارزش‌های آن پایبندند و هم دغدغه‌ها و تلاش‌های نسل جدید زنانی که خواهان تغییرات مثبت در جامعه هستند، را به تصویر می‌کشند. با توجه به اهمیت نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به ذهنیت فرهنگی، نحوه نمایش زنان در این‌گونه برنامه‌ها می‌تواند تأثیرات عمیقی بر جامعه به‌ویژه جوانان داشته باشد و می‌بایست همواره با دقت و حساسیت بالا مورد ارزشیابی قرار گیرد.

به علاوه، برخورد خلاقانه با بازنمایی زنان در کمدی می‌تواند به ارتقاء گفتمان‌های مهم اجتماعی کمک کند. تغییر در نگرش و ارائه نقش‌های متنوع‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از زنان می‌تواند نه‌تنها مخاطبان را سرگرم کند، بلکه آنها را به تفکر وادار کند و آگاهی عمومی را ارتقا دهد. یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، ایجاد فضای گفتگو میان نویسندگان، تهیه‌کنندگان و خود زنان است تا دیدگاهی چندجانبه و صحیح از شرایط فرهنگی و اجتماعی فعلی به دست آوریم.

از طرف دیگر، موفقیت برنامه‌های کمدی معاصر، نظیر “جوکر”، می‌تواند الگوی جدیدی برای سایر ژانرها و رسانه‌ها باشد. این برنامه‌ها می‌توانند با ترکیب درست عناصر سرگرم‌کننده و مفید، به نقد دقیق‌تر تسهیلات و چالش‌های مربوط به زندگی زنان بپردازند و این نمایش‌ها را به عرصه‌ای برای ایجاد تغییر اجتماعی تبدیل کنند. با این همه، کلید موفقیت در تعادلی است که این برنامه‌ها میان احترام به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ارائه محتوای خلاقانه و تازه برقرار می‌کنند و با تغییراتی که در نحوه نمایش زنان در چنین برنامه‌هایی صورت می‌گیرد، می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت گسترده‌تر در جامعه و تلاش برای پذیرفتن تفاوت‌ها و به چالش کشیدن مرزهای سنتی باشد. با پیگیری مستمر و نقد سازنده، رسانه‌ها می‌توانند با حفظ حریم های فرهنگی، هنجارهای اجتماعی و هنری نقشی سازنده در پیشرفت رو به جلو جامعه ایفا کنند و به رشد فرهنگ و اندیشه جمعی کمک کنند. این همان وظیفه‌ای است که هر برنامه تلویزیونی باید به دقت به آن توجه کند تا علاوه بر سرگرم کردن، به ارتقاء فرهنگی و اجتماعی نیز بپردازد و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر چشمگیری بر تغییر نگرش‌های فرهنگی نسبت به زنان کمدین داشته باشند. برخی از این رسانه‌ها با ارائه برنامه‌ها و نمایش‌های موفق توانسته‌اند کلیشه‌ها و نگرش‌های سنتی را به چالش بکشند و زمینه‌ای برای شناخت و پذیرش بیشتر زنان در این عرصه فراهم کنند. برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های تلویزیونی با حضور زنان کمدین نیز می‌تواند به تغییر نگرش‌ها کمک کند.

شایان ذکر است برای داشتن نگاهی همه‌جانبه به حضور زنان در برنامه‌های کمدی، باید به‌دور از کلیشه‌ها و نگاه‌های تک‌بعدی، به تحلیل عمیقی از نقش آنان پرداخته شود. این امر نه تنها به ارتقاء کیفیت برنامه‌های کمدی کمک می‌کند، بلکه در شکل‌گیری جامعه‌ای پویا و آینده‌نگر بسیار مؤثر خواهد بود و ایجاد بستری مناسب برای رشد و شکوفایی زنان کمدین را در بر خواهد داشت.

در نهایت، آن‌چه بیش از همه حائز اهمیت است، پذیرش و حمایت جامعه از تغییرات فرهنگی و اجتماعی است که ورود زنان به کمدی به همراه می‌آورد. به همین دلیل، برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های حمایتی با محوریت جنسیت می‌تواند پیشرفت را تسریع کند و به تحقق اهداف برابری در هنر و فرهنگ یاری رساند.

 

 


منبع خبر: سروش سینما / جوکر بانوان؛  از کمدی تا ترسیم واقعیت

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

منبع خبر «» است و تیترنا – TitrNA در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 25849 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه تیترنا – TitrNA مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    ټیګونه:
له ملگرو سره یي شریک کړئ.
لینک کوتاه خبر:
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید